ایران بر تعهد خود برای مقابله با قاچاق انسان تاکید کرده است


ایران بر تعهد خود برای مقابله با قاچاق انسان تاکید کرده است

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، در نشست سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان «ارزیابی برنامه اقدام جهانی علیه قاچاق انسان: ایران فراهم می کند» سخنرانی کرد. جامعه بین المللی مناسب، در دسترس و مؤثر از کشورها می خواهد که به طور مؤثر با این جنایت مقابله کنند.

به گزارش ایسنا، متن این اظهارنظر به شرح زیر است:

آقای رئیس،
هیئت من مایل است مراتب قدردانی خود را از شما و دبیرخانه سازمان ملل به خاطر سازماندهی این نشست در سطح عالی اعلام کند. گفت‌وگوهای ما در این نشست در رفع چالش‌های اجرای برنامه اقدام علیه قاچاق انسان و یافتن راه‌حل برای آنها مؤثر خواهد بود.
آقای رئیس،
قاچاق انسان بدون شک یکی از فجیع ترین جنایات است. در پاسخ به این تهدید، کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی (UNTOC) و کنوانسیون‌های آن به دنبال ایجاد یک محیط نظارتی فرامرزی هماهنگ بوده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولین امضاکنندگان کنوانسیون، اقدامات لازم را برای اجرای مفاد کنوانسیون و اصلاحات آن به منظور جلوگیری از قاچاق انسان انجام داده است. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرایم سازمان یافته فراملی را در سال 1397 تصویب کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی نهایی است. قوانین و ابزارهای قانونی و مقررات متعددی برای رسیدگی و محاکمه پرونده های قاچاق انسان در سطح ملی وجود دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تکمیل اقدامات قانونی اتخاذ شده، لایحه اصلاح قانون پیشگیری از قاچاق انسان مصوب ۱۳۸۳ را برای تصویب به شورای اسلامی ارائه کرده است. این لایحه با توجه به وضعیت رو به رشد آن مانند قاچاق زنان و کودکان، بر تعریف قاچاق انسان با همه عناصر اساسی آن به عنوان یک جرم شنیع تمرکز دارد. ناگفته نماند که چنین به روز رسانی قوانین ملی در نهایت باعث تقویت همکاری های بین المللی در این زمینه خواهد شد.
کمیسیون ملی پیشگیری از قاچاق انسان به عنوان مجموعه سازوکارهای اجرایی و نظارتی برای نظارت بر اجرای این سیاست ها، راهبردها و برنامه های مرتبط با قاچاق انسان توسط وزارت کشور ایجاد شده است.
در خط مقدم همه اقدامات ملی، کارکنان مجری قانون ما شجاعانه با گروه های جنایت سازمان یافته مبارزه می کنند، علیرغم عدم دسترسی به ابزار و منابع مورد نیاز تحریم های ظالمانه ایالات متحده و عدم حمایت لازم بین المللی.
آقای رئیس،
در نهایت، ما بر تعهد خود به مبارزه با قاچاق انسان تاکید می کنیم و نقش سازمان ملل متحد، به ویژه دفتر سازمان ملل متحد در مبارزه با مواد مخدر و جنایت را به رسمیت می شناسیم. جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی خواسته است تا برای مقابله مؤثر با این جنایت، کمک‌های فنی مناسب، در دسترس و مؤثر به کشورها ارائه کنند.
پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید