روان پریشی چیست؟


روان پریشی شامل گروهی از اختلالات روانی است که طی آن بیمار علائمی مانند توهم یا توهم را بروز می دهد. هر گاه این علائم منجر به اختلال عملکرد یا ناراحتی در افراد شود، می توان آن را اختلال نامید. دو ویژگی متمایز آن توهم (بیان ناخواسته سوء تفاهم در مورد اطلاعات) و توهم (دیدن یا شنیدن غیر عمدی چیزی است که نبوده و نیست).

وقتی فردی به این اختلال مبتلا می شود، جلسات روان درمانی به هیچ وجه روی او اثر نمی گذارد (چون توانایی درک و پذیرش کلمات منطقی را ندارد) و فقط با دارو قابل کنترل است.

تاریخ

علائم این بیماری در گذشته های دور شناخته شده بود. و گذشتگان از آن تعبیر افسانه ای داشتند.

در واقع اسکیزوفرنی یا اسکیزوفرنی نوع خاصی از روان پریشی است. روان پریشی یک وضعیت روانی جدی است که با از دست دادن ارتباط با واقعیت مشخص می شود. اولین اپیزود آشکار روان پریشی می تواند پس از یک دوره پیش رونده حداقل شش ماهه رخ دهد، زمانی که فرد تغییرات تدریجی و نامشخصی را در تفکر، ادراک، رفتار و عملکرد تجربه می کند. اگرچه فرد تغییراتی را تجربه می کند، اما هنوز علائم عاطفی آشکارتری مانند گیجی (تصورات غلط مداوم) یا توهمات (خیالات ناگفته) ندارد.

روان پریشی چیست؟

روان پریشی چیست؟

روان پریشی بر طرز تفکر و ادراک فرد تأثیر می گذارد. در این بیماری حواس بیمار می تواند چیزهایی را تشخیص دهد که وجود ندارند و تشخیص واقعی و غیر واقعی مشکل است.

افراد مبتلا به روان پریشی ممکن است دارای موارد زیر باشند:

* به کلماتی که وجود ندارند گوش دهید.
* افراد یا مواردی را که در آنجا نیستند ببینید.
* بویی استشمام کنید که دیگران قادر به تشخیص آن نیستند.
* همچنین ممکن است فکر کنند که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، کسی آنها را تعقیب می کند و اگر وضعیت جدی نباشد، آن را بسیار مهم می دانند.
* ممکن است فرد از روان پریشی آگاه نباشد، زیرا این خیالات در او واقعی است. روان پریشی می تواند مقاومت ناپذیر و گیج کننده باشد. گاهی اوقات این علائم می تواند به یک فرد بیمار آسیب برساند. در موارد نادری ممکن است فرد بیمار به فرد دیگری آسیب برساند.
روان پریشی یکی از علائم اصلی اسکیزوفرنی است.

علائم روان پریشی

توهم:

اگر کسی در اطراف نیست، به صدا گوش دهید.
ادراکات یا احساسات عجیبی که نمی توانند توضیح دهند.
آنها چیزها یا افرادی را می بینند که آنجا نیستند.

توهم:

باورهایی که در ذهن دیگران نمی گنجد یا اصلا با فرهنگ فرد سازگار نیست.
نیروهای خارجی بر اعمال و احساسات خود کنترل دارند.
حقایق یا نظرات کوچک معنی زیادی دارند.
آنها توانایی های ویژه ای دارند، یک ماموریت مخفیانه انجام می دهند یا ادعا می کنند که خدا هستند.

بهم ریختگی:

اختلال در فکر، گفتار و رفتار
مشکل در توجه

سایر علائم خفیف روان پریشی عبارتند از:

شک و تردید و احساس تردید
نگرانی عظیم
ادراک تحریف شده
افسردگی
اختلال وسواس اجباری مشکلات خواب

انواع روان پریشی

روان پریشی به انواع مختلفی تقسیم می شود که در زیر توضیح داده شده است:

1. اسکیزوفرنی

این بیماری شدیدترین شکل روان پریشی یا روان پریشی است که بر تمام جنبه های ادراک و عواطف فرد تأثیر می گذارد. بیماران اسکیزوفرنی نمی توانند واقعیت را از توهمات خود جدا کنند.

2. اسکیزوفرنی

این اختلال تا حدودی شبیه اسکیزوفرنی است و فرد دارای علائم روان پریشی و روان پریشی است، اما علاوه بر اینها، دوره هایی از اختلالات خلقی را نیز تجربه می کند.

3. فرسودگی ذهنی

در این اختلال فرد افسردگی بسیار شدیدی را تجربه می کند و همچنین دچار بیماری روانی و روان پریشی می شود.

4. روان پریشی پس از زایمان

در برخی موارد افسردگی پس از زایمان به قدری شدید است که گیجی و توهم ایجاد می شود و فرد دوره ای از بیماری روانی را تجربه می کند.

روان پریشی چیست؟

5. روان پریشی کوتاه مدت

این روان پریشی موقتی است و در اثر استرس و ناراحتی عاطفی ایجاد می شود. به عنوان مثال، فردی که یکی از عزیزان خود را از دست داده یا حادثه ای مانند تجاوز را تجربه کرده است ممکن است در طول زمان علائم روان پریشی را تجربه کند. این نوع روان پریشی موقتی است و پس از مدتی با درمان بهبود می یابد.

6. روان پریشی ناشی از مواد مخدر و الکل

برخی از داروها مانند کوکائین و مت آمفتامین، توهم زا هستند و باعث ایجاد توهم و گیجی می شوند. این توهمات و توهمات به عنوان روان پریشی سوء مصرف مواد شناخته می شوند. افرادی که به شدت به الکل معتاد هستند نیز ممکن است با قطع مصرف آن علائم روان پریشی را تجربه کنند.

روان پریشی در کودکان

روان پریشی در کودکان نیز ممکن است رخ دهد، اما علائم و نشانه های آن متفاوت است و خود را متفاوت نشان می دهد. به عنوان مثال، کودکانی که دوستان خیالی دارند ممکن است علائم روان پریشی داشته باشند. البته دوستان خیالی در همه بچه ها مشترک است و همه در دوران کودکی دوستان خیالی دارند، اما وقتی کودک دوست دیگری ندارد و به طور غیرعادی دوست خیالی اش را واقعی می داند و از بازی بچه ها خارج می شود، می توان آن را نشانه ای دانست. روان پریشی

علل روان پریشی

علت اصلی روان پریشی هنوز ناشناخته است، اما عوامل زیر ممکن است دخیل باشند:

ژنتیک – مطالعات نشان داده اند که اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی که بخشی از بیماری های روانی هستند، ممکن است ژن های مشترکی داشته باشند که آنها را ایجاد می کنند.

اگر بستگان درجه یک آنها سابقه روان پریشی داشته باشند، احتمال روان پری افراد بیشتر است.
تغییرات در مغز – افراد مبتلا به روان پریشی تغییراتی در ترکیب شیمیایی و ساختار مغز دارند.

اسکن های مغزی کاهش میزان ماده خاکستری مغز انسان را نشان داده است، از جمله سابقه بیماری روانی. از مشکلات پردازش مغز پشتیبانی می کند (قطع ارتباط با واقعیت).

بیماری ها – برخی از بیماری ها می توانند در ایجاد روان پریشی نقش داشته باشند.

بیماری های مغز مانند پارکینسون، هانتینگتون و برخی بیماری های کروموزومی

تومور مغزی یا کیست

برخی از انواع بیماری های مرتبط با زوال عقل نیز ممکن است دخیل باشند.

بیماری آلزایمر

HIV، سیفلیس و سایر عفونت های مغزی

انواع مختلفی از صرع

سکته

تشخیص و درمان روان پریشی

تشخیص روان پریشی مستلزم نظر روانشناسان و روانپزشکان است. یعنی یک موضوع تخصصی است و نیاز به بررسی بیشتر دارد خود را به آنچه در اینترنت می یابید محدود نکنید. تشخیص زودهنگام یکی از موارد موثر و ضروری در طول درمان و بهبودی است. اکثر بیماران باید در بیمارستان روانی بستری شوند.
برای درمان علت زمینه ای، اختلالات روانی باید پیگیری و تشخیص داده شوند. متخصصان درمان را در هر دو بخش داروسازی و روانپزشکی ادامه می دهند. روانشناسان از روان درمانی برای تشخیص و درمان گیجی و توهم، افزایش بینش مشتری، ارائه حمایت و ارائه آموزش های روانشناختی به افراد و عزیزان استفاده می کنند. می توانید از طریق تلفن یا برای مشاوره شخصی در زمینه تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی به مرکز پشتیبانی هنر زندگی مراجعه کنید.

روان پریشی چیست؟

درمان دارویی روان پریشی یا روان پریشی

داروها شامل داروهای ضد روان پریشی مانند هالوپریدول هستند. داروهای ضد روان پریشی انتقال دهنده های عصبی در مغز مانند دوپامین، نورآدرنالین و سروتونین را برای کاهش علائم عصبی و کنترل گیجی و گیجی تنظیم می کنند، اما نمی توانند بیماری را به طور کامل درمان کنند. بهتر است دارو همراه با روان درمانی مصرف شود. داروهای ضد روان پریشی باید زیر نظر پزشک مصرف شوند. این داروها شامل موارد زیر است:

داروهای آنتی سایکوتیک نسل اول: این داروها شامل هالوپریدول، فلوپرازین، پیموزیدیتری، تیوتوکسین، کلرپرومازین و … می باشد و دارای عوارضی مانند خشکی مفاصل، خواب آلودگی و بی قراری می باشد.

داروهای آنتی سایکوتیک نسل دوم: این داروها نسبت به داروهای نسل اول عوارض جانبی کمتری دارند و شامل کلوزاپین، جوتپین، آلانزاپین، ریسپریدون و بارنوتیل می باشند.

درمان شناختی رفتاری

پس از مصرف دارو و کاهش علائم و کنترل توهمات و توهمات، از درمان شناختی-رفتاری برای بهبود فرد استفاده می شود. در طی این درمان به فرد کمک می کنند تا افکار خود را اصلاح کند و رفتار خود را تغییر دهد. اکثر افراد مبتلا به روان پریشی از طریق دارو درمانی و سپس رفتار درمانی بهبود می یابند و می توانند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

آخرین کلمه

روان پریشی یکی از جدی ترین اختلالات روانی است که در آن زندگی اطرافیان دچار تغییرات زیادی می شود. در این مورد، بیمار و همچنین خانواده و دیگران نیاز به کمک عاطفی دارند. از آنجایی که از یک سو درمان مناسب با بیمار بسیار مهم است و می تواند بر سلامت او تأثیر بگذارد، از سوی دیگر اعضای خانواده به دلیل استرس شدید دچار مشکلات روحی و روانی می شوند. مرکز مشاوره هنر زندگی کارکنان مجرب را گرد هم می آورد تا در هر کجا که هستید با متخصصان و روانشناسان مجرب تلفنی صحبت کرده و از راهنمایی آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید