علت گریه بعد از رابطه جنسی یا در حین آن


اگر در حین یا بعد از رابطه جنسی گریه کردید، نگران نباشید. این کاملا طبیعی است و شما تنها نیستید. از نظر بالینی، گریه بعد از رابطه جنسی به عنوان ناراحتی پس از رابطه جنسی (PCD) شناخته می شود. علائم PCD ممکن است شامل گریه، غمگینی و ناراحتی بعد از مقاربت باشد، حتی اگر مقاربت کاملا رضایت بخش باشد. ممکن است برای هر کسی صرف نظر از جنسیت یا گرایش جنسی رخ دهد. در این مقاله به بررسی علل گریه بعد از رابطه جنسی می پردازیم.

1. خوشبختی

طیف گسترده ای از احساسات می توانند شما را به گریه بیاندازند، و همه آنها بد نیستند. احتمالاً به دلیل شادی زیاد، اشک شوق را احساس کرده اید یا حداقل شاهد آن بوده اید. همین اتفاق ممکن است در حین یا بعد از رابطه جنسی رخ دهد. دلیل گریه ممکن است این باشد که شما عاشق صد دل شده اید یا بهترین رابطه جنسی را تجربه کرده اید. اگر برای مدت طولانی رابطه جنسی نداشته باشید یا مدت طولانی صبر کنید، این احساسات می توانند شدیدتر شوند.

2. اختلالات ناشی از پاسخ بدن شما

آیا بزرگترین ارگاسم زندگی خود را تجربه کرده اید؟ آیا این اولین تجربه شما با ارگاسم های متعدد بود؟ جای تعجب نیست که لذت جنسی شدید باعث گریه شما می شود. برعکس این موضوع نیز صادق است و ممکن است از اینکه بدنتان پاسخ نمی دهد اذیت شوید. اگر به دنبال رابطه جنسی عالی هستید اما به نتایج مطلوب نرسیده اید، ممکن است آنقدر ناامید و هیجان زده باشید که گریه کنید.

3. واکنش های بیولوژیکی

برخی تخمین ها حاکی از آن است که 32 تا 46 درصد زنان از PCD رنج می برند، اما تحقیقات بسیار کمی برای تعیین علت آن انجام شده است. این می تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در طول رابطه جنسی رخ می دهد و می تواند باعث ایجاد احساسات شدید شود. علاوه بر این، گریه می‌تواند فرآیندی برای کاهش استرس و برانگیختگی فیزیکی شدید باشد. اگر برای مدت طولانی در یک رابطه بوده اید، آزاد شدن ناگهانی تمام آن انرژی جنسی می تواند شما را به گریه بیاندازد.

4. درد

دکتر ساینا

دلایل زیادی برای درد جنسی وجود دارد. درد زناشویی دیسپارونی نامیده می شود که شامل درد در حین یا بعد از مقاربت به دلایل زیر می شود:

  • ضربه یا تحریک دستگاه تناسلی؛
  • عفونت واژن یا مجاری ادراری؛
  • اگزما یا سایر بیماری های پوستی نزدیک اندام تناسلی؛
  • گرفتگی عضلات واژن (واژینیسموس)؛
  • استثناهای مادرزادی

درد جنسی مرتبط با رابطه جنسی قابل درمان است. اگر رابطه جنسی برای شما دردناک است، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید. اگر دردی در رابطه جنسی شما وجود دارد که با آن احساس راحتی نمی کنید، با همسر خود در مورد چگونگی داشتن رابطه جنسی بدون درد فیزیکی صحبت کنید.

5. اضطراب

گریه یک واکنش طبیعی به استرس، ترس و اضطراب است. به طور کلی، هنگامی که احساس اضطراب می کنید، ترک رابطه جنسی دشوار است. بدن شما در حال حرکت است، اما ذهن شما در جای دیگری است که شما را به گریه می اندازد. گاهی اوقات ممکن است در مورد عملکرد خود در حین رابطه جنسی نگران باشید. ممکن است نگران این باشید که آیا می توانید انتظارات همسرتان را برآورده کنید. علت اضطراب شما هر چه باشد، می تواند شما را به گریه بیاندازد.

6. احساس شرم یا گناه

گاهی اوقات در حین رابطه جنسی آنقدر احساس گناه یا شرم می کنید که باعث گریه شما می شود. در مقطعی از زندگی، ممکن است شخصی به شما بگوید که رابطه جنسی ذاتاً بد است، به خصوص در موارد خاص. شما مجبور نیستید این ایده ها را بپذیرید و در زمان نامناسبی به سراغ شما می آیند.

بسیاری از اوقات علت شرم می تواند ترس از برهنه دیده نشدن باشد. گاهی اوقات ممکن است شرم و گناه از اثرات باقی مانده از چیزهای دیگر در زندگی شما باشد که در اتاق خواب دیده می شود. اگر شما فردی هستید که رابطه جنسی را شرم آور می دانید، برای داشتن یک رابطه جنسی راحت و لذت بخش، مهم است که این احساسات را فراموش کنید.

7. سردرگمی

سردرگمی بعد از رابطه جنسی یکی از دلایل گریه است

گیجی بعد از رابطه جنسی طبیعی است. آیا فکر می کردید همه چیز به گونه ای دیگر پیش می رود و حالا اتفاقی بر خلاف تصور شما افتاده است؟ به همسرت گفتی چیزی را دوست نداری، اما او دوباره این کار را کرد؟ فکر می کردید می توانید انتظارات او را برآورده کنید، اما اکنون او به وضوح ناراضی یا ناراحت است؟

مسائل حل نشده و آشفتگی عاطفی ناشی از رابطه نیز می تواند به زندگی جنسی شما آسیب برساند. ممکن است در مورد اینکه در حال حاضر در کجای زندگی او هستید یا واقعاً چه احساسی نسبت به شما دارد نظرات متفاوتی داشته باشید. رابطه جنسی همیشه عالی نیست. گاهی اوقات یکی از زوجین یا هر دو گیج و ناامید می شوند و این احساس می تواند آنها را در حین یا بعد از نزدیکی گریه کند.

8. افسردگی

اگر مدام گریه می کنید، می تواند نشانه ای از افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان باشد که باید از آنها آگاه باشید.

سایر علائم افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد و ناراحتی؛
  • ناامیدی، دلخوری یا عصبانیت؛
  • اضطراب؛
  • مشکلات خواب، بی قراری یا خستگی؛
  • از دست دادن تمرکز یا حافظه؛
  • تغییر اشتها؛
  • درد ناشناخته؛
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی مانند رابطه جنسی.

سطح PCD در افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان بالاتر است. این ممکن است به دلیل نوسانات سریع هورمونی باشد.

9. تجربه سوء استفاده جنسی در گذشته

اگر فردی در گذشته مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد، حرکات یا موقعیت‌های خاصی می‌تواند خاطرات دردناکی ایجاد کند. این می تواند باعث شود فرد احساس ضعف خاصی کند و گریه کردن واکنشی قابل درک در این موقعیت است. اگر این مشکل ادامه پیدا کند، ممکن است فرد برای مدتی نیازی به مقاربت نداشته باشد. مراجعه به درمانگر نیز در تقویت مهارت های مقابله ای بسیار مفید است.

در این شرایط چه باید بکنیم؟

برای درد یا ناراحتی فیزیکی قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از این دردها قابل درمان هستند.

وگرنه فکر کن چرا گریه میکنی در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

  • فقط چند قطره اشک ریختم یا واقعا گریه کردم؟
  • وقتی شروع به گریه کردم چه چیزی در ذهنم بود؟ افکار من خوشایند بود یا آزاردهنده؟
  • آیا من دوباره رویدادها یا روابط آسیب زا را تجربه می کنم؟
  • آیا این گریه تنش مرا کاهش داد یا تشدید کرد؟

اگر دلیل گریه عشق خالص یا لذت جسمانی است، پس لازم نیست نگران باشید.

اگر گریه به مشکلات رابطه یا اتاق خواب مربوط می شود، در اینجا چند راه حل وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • به خودت زمان بده روز بعد که برای خودتان وقت دارید و می توانید به طور کامل احساسات خود را کشف کنید، دوباره این سوالات را از خود بپرسید.
  • با همسرت صحبت کن صحبت کردن در مورد رابطه شما می تواند مشکلات را حل کند و لذت جنسی را افزایش دهد.
  • در مورد رابطه جنسی صحبت کنید در مورد تمایلات جنسی، علایق و خطوط قرمز خود صحبت کنید. مراقب باشید با لحن بد صحبت نکنید. در مورد احساسات خود در طول رابطه صحبت کنید و نظر همسرتان را جویا شوید.

چگونه با گریه همسرتان در حین یا بعد از رابطه کنار بیایید؟

ممکن است از دیدن گریه ناگهانی همسرتان در حین یا بعد از مقاربت متعجب شوید. می تواند باعث شود شما احساس گناه، مضطرب یا نگرانی کنید. در مورد نمک مالیدن به زخم من صحبت کن – آه! طوری عبور نکن که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. گاهی اوقات گریه همسرتان در حین رابطه جنسی می تواند به دلیل مشکلات عاطفی یا مشکلاتی باشد که کاملاً به شما بستگی دارد.

به او اطمینان دهید و اگر نیاز داشت تنها باشد، به خواسته هایش احترام بگذارید. به او نشان دهید که احساسات او را درک می کنید و از او بپرسید که چگونه می توانید کمک کنید. تا زمانی که هر دو به یک نتیجه قطعی نرسیده اید در رابطه جنسی عجله نکنید.

نظر نهایی است

گریه در حین یا بعد از رابطه جنسی غیر معمول نیست. معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل عمیق‌تر باشد که باید برطرف شود. اگر همیشه این اتفاق می افتد، ممکن است مفید باشد که با درمانگر خود در مورد احساس خود صحبت کنید. درمانگر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا گریه می کنید و نگرانی های اصلی را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید