سوء تفاهم نامه محرمانه / یارانه بنزین به هر نفر چقدر می رسد؟


اقتصاد آنلاین- ازدواج همایون; متن نامه ارسالی دبیر شورای عالی منطقه آزاد به معاونت اقتصادی رئیس جمهور در وزارت نفت، اقتصاد و دارایی بر اساس مصوبه بیست و سومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در 14 آبان ماه است. ، 1400. جای ماشین دارد. در این نامه تاکید شده است که این طرح در کیش و کش به صورت آزمایشی اجرا شود تا با توجه به نتایج آن، تصمیمات تعمیم در سراسر کشور اتخاذ شود.

از زمان انتشار این خبر تا لحظه انتشار این گزارش، موجی از واکنش و تکذیب در رسانه ها به راه افتاد. یکی از منکران، علی بهادری زهرمی، سخنگوی دولت بود که هرگونه تصمیم یک شبه دولت را رد کرد و گفت: تمام ابعاد تصمیماتی که بر زندگی مردم تأثیر می گذارد، لحاظ می شود. وی بر لزوم تمرکز بر قیمت نفت تاکید کرد و گفت: اکنون با توجه به بحران قیمت نفت، اهمیت آن بیشتر شده است.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده سهمیه بنزین به جای خودرو در دو جزیره کشم و کیش به مردم اختصاص می یابد. این طرح به این معناست که خودروهای کیش و کشام دیگر بنزین 1500 تومانی ندارند و باید بنزین 3000 تومانی مصرف کنند. به جای حذف 1500 تن بنزین به هر دارنده کد ملی که یک سال در کشور سکونت داشته باشد 20 لیتر بنزین تعلق می گیرد.

طرح رد را دوباره بخوانید

یکی از طرح هایی که در پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف بررسی شده است، اختصاص سهمیه بنزین برای خانواده های بی سرپرست است. بر اساس این مطالعه، طرحی برای تخصیص یارانه برای هر نفر به جای هر خودرو برای توزیع عادلانه یارانه بنزین در بین تمام اقشار ارائه شد.

در همان زمان طرحی مشابه در دستور کار مجلس قرار گرفت. این طرح در ماه های پایانی سال در مجلس بررسی شد اما در نهایت اسفندماه سال گذشته در کمیسیون انرژی رد شد. در این طرح آمده است:

از ابتدای مهر ماه 1400 به هر خانوار مشمول یارانه بدون خودرو، ماهیانه 15 (15) لیتر سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. همچنین به خانواده های دارای خودرو بالای چهار نفره ماهیانه ۱۵ (۱۵) لیتر سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد.

در ادامه بیان شد که در سال 1400 سایر سهمیه های بنزین برای خودروهای شخصی و دولتی (شامل تاکسی، وانت و موتورسیکلت) به قوت خود باقی خواهد ماند.

با رد این طرح از سوی مجلس، جریان سهمیه‌بندی خودروها برقرار شد، اما دولت تصمیم گرفت مستقیماً این طرح را آغاز کند، اما برای برآورد اثرگذاری آن، به اجرای آزمایشی آن دستور داده شد. همچنین میزان سهمیه از 15 لیتر به 20 لیتر افزایش یافته است که از طریق کارت های بانکی عمومی قابل برداشت است.

اصلاحیه بنزین لایحه 1401 اجرا می شود

فردوس عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با اکتساد آنلاین، گفت: برای اجرای هر طرحی باید به دو چیز رفاه مردم و ثبات اقتصاد توجه شود.سرمایه از بین نمی رود. در نظر گرفتن مقدار نرمال برای همه افراد و افرادی که بیش از مقدار مقرر غذا می خورند ضروری است. هزینه رایگان بپردازید. یعنی قیمت تمام شده یا قیمت نزدیک به نرخ صادراتی با سود معین برای این گروه در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از اجرای یک طرح نباید تنش در جامعه ایجاد شود، تاکید کرد: بهتر است مجلس و دولت روی یک طرح واحد کار کنند و با بررسی همه جوانب آن را اصلاح کنند. به نظر می رسد بودجه 1401 محل مناسبی برای انجام برخی اصلاحات باشد.

امروز ثروت نسل آینده را مصرف نکنید

اما حسین رگفر، کارشناس اقتصادی می گوید پرداخت یارانه به همه مردم هدر دادن منابع نسل آینده است و در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می گوید: «طرح تغییر نظام سهمیه بندی بنزین افزایش بنزین است. قیمت ها برای رسیدن به نرخ های واقعی این طرح هم اکنون به صورت آزمایشی در کیش و کش در حال اجراست و پس از شناسایی مشکلات، اصلاحات و اجرا در سراسر کشور انجام خواهد شد. علاوه بر تغییر این روش، در مرحله بعد قیمت بنزین نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: تغییر تخصیص سهمیه افراد به جای خودرو از موفقیت عمومی این طرح تلقی می شود. برای این منظور پیش بینی می شود برای هر نفر یک لیتر در روز اختصاص یابد.

راغفر اذعان می کند: به نظر می رسد عادلانه است که هر شهروند یک لیتر بنزین دریافت کند، اما سوال اینجاست که آیا باید به سمت توزیع غیر منطقی منابع کشور حرکت کرد؟ این منابع نه تنها متعلق به نسل حاضر بلکه متعلق به نسل بعدی است. چه کسی به آینده کشور فکر کرده است؟

او گفت: «تا سال 2030، گفته می شود بسیاری از خودروها در جهان الکتریکی خواهند شد. بنابراین سیستم حمل و نقل به سرعت در حال تکامل است، اما ما همچنان به دنبال راه هایی هستیم که در جهان منسوخ می شوند.

این کارشناس اقتصادی افزود: پنج تا 10 سال دیگر آینده را نادیده می گیرند و زیان های زیانبار زیست محیطی و سرمایه گذاری های مضر و نادرست ایجاد می کنند.

رگفر توضیح می دهد: به جای یارانه دادن به دولت، بهتر است برای بهبود حمل و نقل عمومی تلاش شود. دستور کار تصمیم گیری باید به طور کامل تغییر کند و این تصمیم باید طی 5 تا 10 سال آینده بر اساس یک چشم انداز میان مدت اتخاذ شود.

قیمت ها باید تعدیل شود

جلال میرزایو یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی نیز در واکنش به خبر افزایش قیمت بنزین گفت: برای افزایش قیمت نیاز به بررسی دقیق و جامعی است. همانطور که از شرایط فعلی مشخص است در حال حاضر امکان افزایش قیمت وجود ندارد.

وی افزود: در مورد بنزین مشکل ما این است که آن را برای افراد یا خودروها تخصیص نمی دهیم، مشکل سوخت در کشور ما این است که مصرف بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی بالاست و قیمت ها به ترتیب پایین است. کنترل و از طرف دیگر قیمت ها را به گونه ای تنظیم کنید که هزینه ها را متحمل شوند.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: دولت های کشور ما در هر مسیری که طی کرده اند بدون بررسی تجربه دیگران و آسیب شناسی اقدامات قبلی وارد همه عرصه ها می شوند.

وی بر لزوم مطالعه کاربرد و ارزش گذاری و عمل به شرایط جامعه تاکید کرد و به دلیل کمیابی مشکلی حل نمی شود و کار نیمه وقت رها می شود.

میرزا پرسید: آیا این مرحله مشکلی را که با آن روبرو خواهیم شد حل می کند؟ وی پاسخ داد: متاسفانه تناسبی بین مشکلات و اهداف جامعه وجود ندارد، در حالی که اصلاح قیمت ها باید در شرایطی اعمال شود که کشور با موانع و فشارهای داخلی و خارجی مواجه نیست، اکنون فشار تحریم ها و کارشکنی ها در کشور وجود دارد. هیچ کاری نمی توان کرد.” در هر صورت ممکن است در نحوه توزیع برخی محصولات اساسی دچار مشکل شویم اما در مورد بنزین این گونه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید