کاردای: در فکر کاندیداتوری در مجلس هستم



وزیر اطلاع رسانی مستعفی لبنان که اعلام کرده بود در انتخابات پارلمانی آتی در 27 مارس 2022 شرکت خواهد کرد، گفت: ما همچنان منتظر نتایج مثبت استعفای من هستیم.

به گزارش ایسنا، جرج کارداحی وزیر اطلاعات مستعفی لبنان در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه مسئولیت بحران لبنان را رد کرد: نتیجه روزها نیست.

کرداحی احتمال قطع روابط دیپلماتیک عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لبنان را رد کرده و به جنگ یمن قبل از ورود به وزارتخانه اشاره کرده است.

وزیر مستعفی اطلاع رسانی لبنان افزود: این گواه بر این است که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان بارها تاکید کرده است که خارج از وزیر اطلاعات لبنان است و مشکل «تسلط» حزب الله بر لبنان و دولت آن است.

وی افزود: اظهارات من چیزی جز عشق به همه طرف ها برای جلوگیری از کشتار اعراب نبود و این احساس واقعی و عمیق من بود، اما از آنها تعبیر دیگری شده است.

کرداهی ادامه داد: درست است که این استعفا به پایان رسیده است، اما ما همچنان منتظر نتیجه مثبت هستیم، نه بیهوده، و البته همچنان منتظریم تا باب یک ابتکار واقعی برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی باز شود.

علیرغم سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به عربستان سعودی که منجر به گفتگوی تلفنی میقاتی و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی شد؛ اما روابط دیپلماتیک و تجاری دو کشور هنوز به حالت عادی بازنگشته است.

وزیر مستعفی اطلاع رسانی لبنان در پاسخ به سوالی گفت: اگر می دانستم این اتفاق می افتد و در آن مصاحبه چنین واکنش ها و بازتاب هایی وجود دارد و این بحران پیش می آید، وارد نمی شدم. کابینه به عنوان وزیر؛ اما از هیچ چیز پشیمان نیستم و از هر تجربه ای استفاده می کنم و قسمت مثبت آن را می گیرم.

وی افزود: تجربه اخیر برای من هم سخت بوده و واقعیت برخی از افرادی را که به نظر می رسد دوستم دارند، برایم فاش کرده است، اما معلوم است که حساب شخصی یا مالی دارند.

کرداحی در پایان گفت: بحرانی که برای من ایجاد شد برخلاف میل من وارد سیاست شده و گزینه حضور در انتخابات مجلس آینده را بررسی خواهم کرد.

کارداشی در سوم دسامبر، تقریباً یک ماه پس از آغاز بحران دیپلماتیک بین لبنان و عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل اظهاراتش در مورد جنگ یمن قبل از ورود به وزارتخانه استعفا داد.

او در 5 آگوست، حدود یک ماه قبل از انتصابش به عنوان وزیر، مصاحبه ای با شبکه ماهواره ای الجزیره قطر انجام داد که در 25 اکتبر پخش شد.

کارداشی در آن مصاحبه جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و تاکید کرد که جنگ باید پایان یابد و نیروهای انصارالله در مقابل حملات خارجی عربستان و امارات از خود دفاع می کنند.

چهار روز پس از پخش این مصاحبه، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را احضار کرد و از سفیر لبنان در ریاض خواست کشور را ترک کند و پس از آن، امارات متحده عربی، بحرین و کویت و دولت مستعفی یمن اقدامات مشابهی را علیه لبنان انجام دادند.

میشل عون رئیس جمهور لبنان در آن زمان تاکید کرد که اظهارات کارداشیان منعکس کننده موضع لبنان نیست.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز به طور غیرمستقیم از کارداشیان خواست استعفا دهد و تصمیم مناسبی اتخاذ کند.

این بحران باعث ایجاد تفرقه در لبنان شده و برخی از گروه ها به ویژه نمایندگان حزب الله از کارداشی حمایت کرده و اظهارات وی را تصحیح کرده اند و گروهی دیگر از جمله نمایندگان المستقبل و القوات لبنان خواستار استعفای وی شدند.

کارداحی در یک کنفرانس خبری گفت: سفر ماکرون به عربستان سعودی.

پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید