مدیرانی که برای پرسپولیس «فاجعه» درست کرده اند/ «صدری» در راه قبلی ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه پرسپولیس پس از کش و قوس های فراوان توانست تاوان درخواست اعضای سابق کادر فنی گابریل کالدرون و خواکین را برای حضور مجدد در این انتقال بپردازد. خواسته هایی که به بزرگترین مشکل قهرمانان پنج فصل لیگ برتر ایران تبدیل شد، چرا که یحیی گل محمدی بارها به عنوان سرمربی به آن اشاره کرده و بازیکنانش همواره سعی در تخریب مدیران سابق داشتند، به دادگاه و مشکلاتی از این دست رفت.

انتقال پول به وام دهندگان خارجی در پرسپولیس مشکل سرخپوشان را دوچندان کرد، مجید صدری در نشستی خبری برای شفاف سازی روند پرداخت کالدرون و خواکین و تشریح تمام جزئیات پرونده های حقوقی خارجی ها برگزار کرد.

انصاری فرد شروع بدی دارد

باشگاه پرسپولیس پس از قهرمانی در اولین دوره رقابت های لیگ برتر تا چند سال دیگر نتوانست جام حذفی را کسب کند تا افسین در هفتمین دوره این رقابت ها در نهایت با سرمربیگری قطبی عنوان قهرمانی را از آن خود کند. قرمزها زمانی که در همان سال به دلیل ادعاهای بازیکن خارجی خود “رافائل” با کسری 6 امتیازی فیفا روبرو شدند، توانستند کلاه قهرمانی را بر تن کنند.

این ادعا به زمان مدیرعاملی محمدحسن انصاری فرد برمی گردد. او در یک معامله عجیب و غریب در دیداری دراماتیک مقابل سرخ پوشان سپاهان و در آخرین ثانیه های آخرین بازی آنها در لیگ برتر در سال های 87-1386 به بازیکن دسته دومی برای قهرمانی جام حذفی پرداخت نکرد.

یک فاجعه را عادی کنید

بعد از برد پرسپولیس با افسین قطبی همه چیز برای تکرار این اشتباه و رسوایی بین المللی ادامه دارد. پرسپولیس هر سال بازیکن خارجی جذب می کند اما فیفا در نظر دارد هر روز برای پرونده های جدید پرسپولیس بودجه تامین کند.

مدیرانی که در راه پرسپولیس سابق هستند/

ورود گسترده دلالان برای سفره های قرمز چرب

با نگاهی به اسامی بازیکنان خارجی که به پرسپولیس آمده اند، مشخص می شود که ارزش آنها بسیار کمتر از بازیکنان داخلی بوده است. شاید بتوانیم بازیکنانی مثل پرسپولیس پیدا کنیم که بتوانند به این تیم کمک کنند. بشار رسن، هوار ملامحمد و رابرت ساها توانستند به چند تیم خارجی بپیوندند.

در این بین بیش از 20 بازیکن خارجی سطح پایین به پرسپولیس آمدند که برای یک فصل حضور در لیگ داخلی خود کمتر از 25 هزار دلار درآمد داشتند اما بین 500 تا 800 هزار دلار به قرمزها اضافه کردند.

ورود دستگاه های نظارتی با کیفیت پایین سفرهای خارجی به پرسپولیس بود تا مشخص شود چند دلال فوتبال در هدر دادن پول مردم نقش ویژه ای داشته اند. خریدهایی که از آن زمان کاهش یافته است، اما هنوز مهم نیست

عادت به محرومیت

پرسپولیس پنج سال متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شده و هر ساله با محرومیت های مختلفی از سوی فیفا مواجه می شود. شاهکاری تکراری که در دوره تکراری انتقال به پرسپولیس رخ می دهد. قرمزها معامله سنگین و پرهزینه ای انجام دادند تا نشان دهند نه تنها در قهرمانی منحصر به فرد هستند، بلکه در بی تدبیری مدیرانشان نیز بی نظیر هستند.

مدیرانی که در راه پرسپولیس سابق هستند/

مدیرعامل آینده دار

نگاهی گذرا به مدیران عامل پرسپولیس که برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل محمدی را برای قهرمانی سرخ پوشان هدایت کرده اند، نشان می دهد که همگی نقش تاثیرگذاری داشتند.

علی اکبر طاهری با قرارداد عجیب خود برای بازگرداندن مهدی طارمی از ریسپور ترکیه بازیگری را آغاز کرد. پس از آن، قرمزها به دلیل عدم توافق با فرناندو گابریل، بار دیگر تا آستانه محرومیت رفتند. جری بنگستون طلبکار نیز از فیفا شکایت کرد و تیم را ترک کرد تا پول خود را بگیرد.

پس از طاهری، حمیدرضا گراسبی نیز با پنجره های بسته مواجه شد، اما در بسته شدن پنجره نقل و انتقالات پس از مدیریتش نیز تاثیر بسزایی داشت. ماریو بودیمیر در زمان خود با قراردادی عجیب به پرسپولیس آمد و پنج ماه بعد پرسپولیس پولی بابت قراردادش دریافت نکرد تا به لیست طلبکاران اضافه شود.

ایرج عرب که بعد از معدل به قدرت رسید شاهکار مدیران قبلی را ادامه داده است. او حاضر به پرداخت ادعای خود نشد تا جنجالی ترین پرونده را با ادعاهایش علیه برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس رقم بزند.

محمدحسن انصاری فرد که روند شکایت از پرسپولیس در فیفا را آغاز کرده بود، پس از اعراب بار دیگر به عنوان مدیرعامل این باشگاه تجربه کسب کرد و بدترین قرارداد را برای پرسپولیس امضا کرد تا با مشکلات عجیبی روبرو شود.

از جمله مسائلی که قرمزها همچنان برای آن می جنگند فرار او از پرداخت مطالبات گابریل کالدرون و تمدید قرارداد بوژیدار رادوشوویچ و امضای آنتونی استوکس است. مدیری متقاعد که نه تنها شفافیت مالی ایجاد کرد بلکه مشکلات زیادی را برای پرسپولیس به وجود آورد.

مدیرانی که در راه پرسپولیس سابق هستند/

جعفر سامی و کرز پربات

پس از دوران جنجالی و پرحاشیه مدیران پرسپولیس، ظفر سمیعی پشت صندلی مدیرعاملی نشست تا پرسپولیس را از هیاهو دور نگه دارد. سامی واقعاً نتوانست پرسپولیس را از حاشیه ها دور کند و با کسی جر و بحث کند، اما برای دور نگه داشتن باشگاه از حاشیه های داخلی و اعتراض به بی پولی بازیکنان و مربیان، سراغ یک وام چند میلیارد تومانی رفت. بدهی هایی که ماریو بودیمیر باید بازپرداخت می کرد ادامه داشت تا قرمزها با بسته شدن مکرر پنجره نقل و انتقالات مواجه شوند و سامی میلیاردها میلیارد وام بگیرد و بازپرداخت کند.

مجید صدری نیز در نشست خبری خود این موضوع را تایید کرد. سرپرست باشگاه پرسپولیس می گوید برای بازپرداخت وام دهندگان 50 میلیارد تومان وام گرفته اند. در صورتی که پرسپولیس که در چند سال گذشته در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته، جایزه خود را از دست بدهد، این قرض باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا بازپرداخت شود.

صدری در راه مدیران قبلی !؟

مجید صدری مدیرعامل فعلی باشگاه پرسپولیس پس از استعفای ظفر سمیعی، امور جاری این تیم را برعهده گرفت. او به دلیل پرداخت نکردن طلب گابریل کالدرون با پنجره های بسته پرسپولیس روبرو می شود. صدری برای پرداخت وام از کالدرون نیز درخواست کرد اما در این بین با مشکلات قدیمی دیگری نیز مواجه شد.

در چرخش سینه

سرمربی فعلی پرسپولیس که بارها در نشست خبری خود به طور رسمی برای نشستن بر صندلی مدیرعاملی خود ابراز علاقه کرده بود، حالا برای تسویه حساب با تنها بازیکن خارجی پرسپولیس با مشکل جدی و گردبادی مکرر مواجه شده است. بوژیدار رادوشوویچ بدون مشورت با باشگاه تهران را ترک کرده تا پروژه ای مشابه را آغاز کند.

در این میان صدری خود را وارث اشتباهات متعدد همتایان سابق خود می داند که همان اشتباهات را در ابتدای راه تکرار کردند. او مثل بقیه خارجی ها از رادو نپرسید تا شاید پرسپولیس با یکی از سنگین ترین پرونده های فیفا روبرو شود.

مدیرانی که در راه پرسپولیس سابق هستند/

برای مثال، راه حلی برای رادو پیدا کنید

بدون شک صدری از زمان حضور در سمت ریاست پرسپولیس توانسته بسیاری از مشکلات مالی پرسپولیس را حل کند اما به دلیل بدهی چند میلیاردی خود با انتقاد هواداران مواجه شده است.

سرپرست باشگاه پرسپولیس بارها در نشست خبری خود گفته است که مدیران قبلی به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات خارجی ها باید پاسخگو باشند. او در حمایت از ائتلاف ایالات متحده برای دموکراسی صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال راه حل نیست.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که از عملکرد هم تیمی های سابق خود در پرسپولیس ناراضی است، باید با مشکلات مالی دائمی و چرخه پرداخت همیشه معیوب مواجه شود و برای تسویه بدهی خارجی باشگاه چه چیزی را در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید