بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در پایان هفدهمین نشست آستانه درباره سوریه



نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان چارچوب آستانه در پایان هفدهمین اجلاس آستانه بیانیه مشترکی درباره سوریه صادر کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان چارچوب آستانه در این بیانیه اعلام کردند:

1. بر تعهد قاطع خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور سازمان ملل که باید مورد احترام و پایبندی همه باشد، تاکید کردند.

2. آنها بر تعهد خود برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و ادامه همکاری این کشور در مبارزه با تروریسم که امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می کند و پیگیری یک دستور کار جدایی طلبانه که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می کند، تاکید کردند. آنها افزایش فعالیت های تروریستی در مناطق مختلف سوریه را که منجر به حملات به تاسیسات غیرنظامی و کشتار هدفمند و کشته شدن مردم بیگناه شده است، محکوم کردند. امنیت با تاکید مجدد بر لزوم ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جوات النصره و القاعده یا دیگر افراد، گروه ها، سازمان ها و نهادهای مرتبط با داعش و سایر گروه های تروریستی که توسط شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اند، مورد تاکید قرار گرفته است. زیرساخت‌های غیرنظامی و غیرنظامی تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه. با ابراز نگرانی عمیق از حضور و فعالیت های تروریستی فزاینده تحریر الشام و سایر گروه های تروریستی متحد که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تعیین شده است، که تهدیدی برای کاهش تنش در ادلب با غیرنظامیان داخل و خارج منطقه است.

3. آنها وضعیت ادلب را به تفصیل بررسی کردند و توافق کردند که تلاش های بیشتری برای بهبود وضعیت انسانی در منطقه و اطراف آن انجام دهند. آنها بر لزوم حفظ صلح در میدان از طریق اجرای کامل همه توافقات مربوط به ادلب تاکید کردند.

4. آنها وضعیت شمال شرق سوریه را بررسی کردند و به اتفاق آرا اعلام کردند که تنها راه دستیابی به امنیت و ثبات پایدار در منطقه، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است. تمام تلاش ها برای ایجاد واقعیت های جدید در میدان، از جمله ابتکارات در حمایت از خودمختاری نامشروع، به بهانه مبارزه با تروریسم را رد می کند. آنها عزم خود را برای مقابله با برنامه های جدایی طلبانه پیش از فرات که هدف آن تضعیف وحدت سوریه و تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه بود، تکرار کردند.

در این راستا، آنها نگرانی عمیق خود را از تشدید خصومت ها علیه غیرنظامیان و انواع آزار و اذیت گروه های تروریستی قبل از فرات ابراز کردند.

آنها مخالفت خود را با اشغال و انتقال غیرقانونی نفت و درآمدهای مربوط به آن، که باید شامل سوریه نیز می شد، تکرار کردند.

5. آنها خاطرنشان کردند که روند حل و فصل کنونی در دره و دیرالزور می تواند به تلاش های ثبات کمک کند.

6. آنها تداوم تهاجم نظامی اسرائیل در سوریه را محکوم می کنند که ناقض قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه بین المللی و حاکمیت سوریه و همسایگان آن است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند و خواستار پایان آن است. آنها تاکید کردند که سوء استفاده رژیم صهیونیستی از هواپیماهای غیرنظامی برای تهاجم به خاک سوریه جان غیرنظامیان را به عنوان نقض فاحش قوانین بین المللی به خطر می اندازد.

7. آنها بر اعتقاد خود مبنی بر وجود راه حل نظامی برای درگیری سوریه تاکید کردند و بر عزم خود برای پیگیری یک روند سیاسی با ثبات و واقع بینانه تحت مالکیت و رهبری سوریه با حمایت سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند. .

8. آنها بر نقش مهم کمیته قانون اساسی در ژنو در نتیجه مشارکت قاطع ضامنان آستانه و در پیشبرد تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه که در سوچی برگزار شد، تاکید کردند.

9. آنها به برگزاری دور ششم کمیسیون پیش نویس کمیته قانون اساسی سوریه در تاریخ 18 تا 22 اکتبر در ژنو اشاره کردند و خواستار برگزاری هرچه سریعتر دور هفتم از سوی سوریه با رویکردی سازنده شدند. در این راستا، احزاب مصمم به حمایت از کار کمیته قانون اساسی از طریق تعامل مستمر با احزاب سوری و نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه، Ger O. پدرسن به عنوان یک تسهیل کننده برای اطمینان از عملکرد پایدار و موثر آن توصیف شده است.

10. ایشان گفتند که کمیته در انجام وظایف خود باید موازین مرجعیت و اخلاق کاری را رعایت کند تا کمیته بتواند به وظایف خود در تدوین و اصلاح قانون اساسی برای تصویب مردم عمل کند. کمیته مذاکرات و تعاملات سازنده را بدون دخالت خارجی ادامه خواهد داد و تا زمانی که اعضای کمیته به توافق کلی دست یابند، برنامه زمانی خارجی را تحمیل خواهد کرد.

11. آنها نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت انسانی در سوریه و تأثیر اپیدمی کووید-19 که به شدت سیستم بهداشتی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی و انسانی در سوریه را به چالش کشیده است، تکرار کردند. این کشور تمامی تحریم‌های یکجانبه را که نقض قوانین بین‌المللی، حقوق بشردوستانه بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، رد کرده است.

12. آنها بر نیاز به رفع موانع و افزایش کمک های بشردوستانه به همه سوری ها در سراسر کشور بدون تبعیض، سیاست زدگی و پیش شرط تاکید کردند. آنها با استقبال از پذیرش قطعنامه 2585 (2021) توسط شورای امنیت در 9 ژوئیه 2021، عزم خود را برای تسهیل اجرای کامل قطعنامه تکرار کردند.

13. از جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و آژانس های بشردوستانه آن خواسته می شود تا از طریق پروژه های بازیابی فوری و مقاوم سازی به کل سوریه کمک کنند تا به بهبود وضعیت انسانی در سوریه و پیشرفت سیاسی کمک کنند. فرآیند تسویه حساب بازسازی. تقویت زیرساخت های اساسی مانند تاسیسات آب و برق، مدارس و بیمارستان ها و همچنین تخریب بشردوستانه مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی.

14. بر لزوم اطمینان از بازگشت ایمن، آبرومندانه و داوطلبانه پناهجویان و آوارگان داخلی به محل اقامت اصلی خود در سوریه مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه و تضمین حق بازگشت و حمایت از آنها تأکید می کنند. در این راستا، آنها از جامعه جهانی خواستند تا کمک های لازم را به پناهجویان سوری و آوارگان داخلی ارائه کند و بر آمادگی خود برای ادامه تعامل با همه طرف های مربوطه از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) تاکید کند. . و سایر نمایندگی های تخصصی

15. در 16 دسامبر (25 دسامبر 1400) از کمپین موفقیت آمیز آزادی متقابل زندانیان در چارچوب کارگروه بازداشت، آدم ربایی، توزیع اجساد و شناسایی مفقودین استقبال شد. این عملیات نشان دهنده تمایل طرف های سوری برای تقویت اعتماد متقابل با کمک ضامن های آستانه است. این عملیات همچنین بر تعهد ضامن‌های آستانه به افزایش و گسترش همکاری‌ها در چارچوب کارگروه، فرآیندی منحصربه‌فرد از اثربخشی و نیاز به ایجاد اعتماد بین طرف‌های سوری، تاکید کرد. موافقت کنید که دامنه عملیات آتی برای آزادی زندانیان باید بیشتر شود و فعالیت های کارگروه برای توزیع اجساد و شناسایی افراد مفقود شده گسترش یابد.

16. از نمایندگان اردن، عراق و لبنان و همچنین نمایندگان سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) به دلیل مشارکت در چارچوب آستانه قدردانی شد.

16. از مقامات جمهوری قزاقستان برای میزبانی هفدهمین اجلاس بین المللی سوریه در آستانه در شهر نورسلطان نظربایف صمیمانه تشکر می کنم.

18. آنها تصمیم گرفته اند هفدهمین اجلاس بین المللی سوریه را در چارچوب آستانه در نیمه اول سال 2022 با توجه به وضعیت اپیدمی کرونا در نورسلطان برگزار کنند. آنها بر قصد خود برای برگزاری نشست دیگری در سطح وزیران در چارچوب روند آستانه تاکید کردند. آنها همچنین بیانیه مشترک اول جولای 2020 را تکرار کردند که در آن با احراز شرایط، اجلاس سه جانبه در جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید